איך אוכל להבטיח שלא יפטרו אותי?

כמאמן אישי שפועל בגישה תוצאתית, התשובה שלי מתחילה כמובן בשאלה – מדוע לדאוג שלא יפטרו אותך? העובדה שאתה מועסק כרגע במקום מסוים אין פירושה שזה בהכרח הדבר הנכון ביותר עבורך להמשיך לעשות. אם כבר הגעת אלי – אולי נתחיל בלבדוק מה בעצם אתה רוצה להשיג – ואז נחליט האם המשך ההעסקה שלך אצל המעביד הזה הוא רצוי או לא?

נניח שכן. בוא נמשיך. התשובה לשאלה הזו, ברמה העקרונית, היא פשוטה. הדרך הטובה ביותר לוודא שהמעסיק ירצה להמשיך לשלם לך משכורת היא בכך שתהפוך את עצמך לעובד בעל ערך רב כל כך עד שלא יהיה שום ספק בעיניו שאתה האחרון שתלך, בדיוק לפני שמכבים את האור ומכריזים על פשיטת רגל.

בוא נתחיל בלענות על כמה שאלות
מה הערך שלך עבור המעביד?
שים לב – זה ממש לא הניסיון העשיר שלך, גם לא האישיות הכובשת. זו לא העבודה שאתה מבצע, וזו לא בהכרח אפילו התפוקה שלך. הערך שלך עבור המעביד הוא תשובה לשאלה: מה יוצא למעביד מזה שהוא מעסיק אותך?

אם אתה, למשל, השומר בשער הבניין. מה הערך שלך למעביד?
מה אתה עושה? מה תפקידך?
למנוע כניסת אנשים לא מורשים, לקבל את הבאים ולתאם ביניהם לבין העובדים שהזמינו אותם, להדריך את הבאים בשערי המקום, להתריע על בעיות ומפגעים. אבל זה מה שהשומר עושה – מה הערך למעביד?
שקט נפשי, חיסכון במניעת מקרים של גניבות מהעובדים ומהמבנה, אבטחת ציוד ומידע, תדמית של סדר, ארגון ואדיבות מול לקוחות וספקים…
האם המעביד יודע בכלל שאתה נותן לו את זה? אם לא, ספר לו.
ואם כן? ואם זה מה שכל השומרים נותנים, איך תוכל להתבלט? איך תוכל לתת ערך מוסף?
למשל – אם תעבור בסוף כל יום ותדאג לכיבוי אורות ומזגנים?
למשל – אם תיקח אחריות לשים לב למה שעושים עובדי הניקיון, ולכך שהם עושים עבודה טובה?
למשל – אם תשים לב למפגעי בטיחות, או סיכונים אחרים, ותתריע עליהם?
למשל – אם תטרח להבין את מבנה הארגון שמשתמש במבנה, מי קשור למי וכו', ותדע לסייע לאורחים מזדמנים ולהפנות אותם לאדם הנכון?
למשל – אם תלמד להכיר את כל נותני השירותים בסביבה ותדע לסייע לאנשים העובדים במבנה כשהם צריכים מונית, או עוגת יום הולדת, או מישהו שייקח את המכונית למוסך עבורם?
וכל הדברים האלו, מעבר לעשייה, חשוב כמובן שתוודא שהמעסיק יודע על כל הערך המוסף שאתה נותן. בפשטות, בלי להתפאר, בלי לעשות מזה עניין גדול, אבל שיידע.
מה אם תבוא אל המעסיק ותגיד לו "אתה יודע שאני שומר עבורך על הבניין, אבל אני לא בטוח שאתה יודע שאני עושה גם … וגם.. וגם… ורציתי לדעת אם יש עוד משהו שאני יכול לעשות עבורך? עוד משהו שבאמצעותו אוכל להביא לך תועלת?"
לא הרבה שומרים שאלו את המעביד שאלה כזו אי פעם. למעשה, לא הרבה עובדים בכלל שאלו אותו אי פעם שאלה כזו. אפילו בין המנהלים שלו לא תמצא הרבה כאלו שבאים לבוס ושואלים – "מה עוד אני יכול לעשות עבורך? איך עוד אני יכול להגדיל את הערך שלי עבורך?" עצם הצגת השאלה הזו כבר מציבה אותך בעמדה מעל ומעבר לרוב מי שהמעסיק הזה משלם לו.

הדרך להיות בעל ערך היא לתת ערך.
הדרך להתבלט היא לתת ערך ייחודי.

אתה לא רוצה שיפטרו אותך? הבן קודם כל מה הערך שלך למעביד, ומצא דרך להגדיל את הערך הזה. מצא דרך למדוד את הערך המוסף שלך, והראה למעביד שתמורת כל שקל שהוא משלם לך, הוא מקבל 20% יותר ערך מכל עובד אחר בתפקיד דומה. אם זה נכון, המעביד צריך להיות עיוור ואידיוט כדי לוותר דווקא עליך.
תן יותר ערך, ותוערך יותר. תן ערך ייחודי, ויעריכו אותך באופן מיוחד. רק אל תשכח שזו אחריותך לוודא שהמעסיק מודע לכך שיש לך תרומה נוספת וייחודית. אתה חייב להעריך את עצמך כראוי לפני שתוכל לצפות שמישהו אחר יעשה זאת. אם אתה לא מעריך את עצמך מספיק כדי להציג זאת לעולם, אל תצפה שמישהו אחר יידע. זו לא אחריותם של האחרים לשים לב לזה – זו האחריות שלך ליידע אותם.

מאת

Shmayad

מאמן ניהולי מוסמך MCI/EMCI ויועץ עסקי. המשימה שבחרתי להתמקד בה היא להביא ליזמים ולמנהלים את הידע שדרוש להם כדי להשיג יותר עסקים, יותר כסף, יותר חופש אישי.

4 thoughts on “איך אוכל להבטיח שלא יפטרו אותי?”

  1. מאידך, אם תעשה את כל אלה, מדוע להמשיך להיות שכיר…?

    אם אכן יש לך ערך גבוה בצורה יוצאת מן הכלל, וביכולתך גם להעביר אותו ללקוחות שלך, אוטומאטית התרחשו שני דברים –

    1 – ציפיותיך לתמורה נסקו; וגם –
    2 – אם אתה עובד בארגון, ולא עובד של בעל-העסק, החופש של הארגון, ונכונות הארגון, לקבל את יכולותיך החדשות ולתגמלך בהתאם – לא השצנו כלל…

    כלומר – אם שינית עצמך, התאמתך לארגון נפגעה.

    חד-משמעית, וברשותי הוכחה לוגית לכך, לכל דכפין.

    ואם זה קורה- אין לך מנוס מאחד משתי האפשרויות – לעבור מקום עבודה, או לצאת לעצמאות.

    1. ובכן, את הפוסט עצמו התחלתי בשאלה – האם באמת עדיף לך שלא יפטרו אותך.
      אבל ביחס למה שרשמת, מי שלחוץ וחושש להיות מפוטר חשוב לו קודם כל הביטחון, ולא דווקא שדרוג התנאים. אני גם לא קונה את זה שבהכרח הארגון לא מסוגל לתגמל יותר. הניסיון שלי מראה שרוב הארגונים יכולים, אם הם רוצים ורואים סיבה. וגם היכולת להיות בעל ערך רב בתוך ארגון אינה דומה כלל ליכולת להיות עצמאי.

  2. מאוד חשוב להראות את הערך המוסף עבור מעסיקך. חשוב גם להבהיר את הציפיות שלך. לחשוב בצורה של היזון חוזר.

השאר תגובה